קטגוריות
בלוג

איזון משאבים בין בני זוג לקראת גירושים

כל התחלה חדשה היא סיום של אחרת, ובסיום או התחלה מומלץ מאוד לעשות סדר בין הדברים שירשנו.
פעולה זו נכונה כמעט לכל סיום שניקח בו חלק או נתחיל, לכן בשנות השבעים נקבע חוק "הסדר איזון משאבים". חוק זה החל על כל הזוגות אשר נישאו לאחר שנות השבעים, קובע על הסדר חלוקה שבין בני זוג הרוצים להתגרש ולא סיכמו ביניהם על הסכם ממון כזה או אחר. הסדר איזון משאבים אמור לעשות סדר בין הנכסים הפיזיים ובין הנכסים הפיננסים השונים, החל מפנסיה ועד לקופות גמל ופיצויים. אבל אילו נכסים איזון משאבים אינו כולל? והאם ישנם חריגות?

איזון משאבים מה זה כולל?

איזון משאבים מתייחס לסוגי נכסים רבים, החל ממכוניות, חסכונות, זכויות פנסיוניות, דירת מגורים(גם אם נקנתה על ידי אחד מבני הזוג). בהכללה גסה אפשר לומר כי באיזון משאבים, חלוקת הנכסים מתייחסת אל נכסים שהצטברו על ידי בני הזוג במשותף החל מיומם הראשון לנישואים. עם זאת נכסים אשר היו בבעלותם של אחד מבני הזוג עוד טרם התחתנו אינם נכללים באיזון המשאבים, יחד איתם גם נכסים פיזיים או פיננסים שנקבעו מראש כי אינם ניתנים לחלוקה. כמו כל אלו גם פיצויי נזקין או תשלומי ביטוח לאומי, יחד עם נכסים שהוענקו כמתנה או בירושה גם בזמן הנישואים.

איך איזון מתבצע ומה מוחרג?

איזון משאבים מתקיים רק לאחר מת הגט, לאחר יכולים בני הזוג להגיע אל שמאי או רואה חשבון על מנת לבצע את ההסדר והערכה עבור הנכסים השונים. לאחר חלוקה זו נעשה איזון בין הפרשים, במידה ואחד הצדדים איננו מרוצה מהחלוקה בגין נסיבות כאלו ואחרות, תהיה ברשותו הזכות לערער על כך לבית המשפט.
בית המשפט מתעסק במקרה של חריגה כזה או אחרת, אך הנסיבות העיקריות הן במידה ולאחד מבני הזוג יכולת גבוהה להשתכר. במידה ואחד מבני הזוג הסתיר נכס כזה או אחר, או ביצע שימוש מהכסף המשותף בצורה לא אחראית ולא לטובת הזוג כמו הימורים צריכת סמים וכו. גם במקרים של אלימות נפשית או פיזית יתערב בית המשפט